294
REGISTRES D
[i55a]
n'y aict aucune enclave ne entaille, ct paver dedans lad. croisée de petit carreau de potier ou enduire de bon plastre; el aussi faire tous lesd, corbeaulx et encorbellemens de pierre de liaiz entiere de la car­riere de Nostre Dame des Champs lez Paris; et en ce faisant, boucher et estoupper lad. croisée y estant de present, en lad. chambre ou cuysine dud. geo­lier, de deux piedz de espoisseur, à prandre par de­hors euvre, et faire le parement dedans euvre de corbeaulx de pierre de hault liaiz ou cliquart. Et le reste de Iad. muraille sera faict de bon moillon, maçonné de chaulx ct sable, sans oster le trillis, traversin et mesneau qui y sont de present, qui de-mourront pour la seureté dud. lieu, et l'ambràsement de lad. croisée demourra vuide pour l'aisance dud. geolier. Et aussi faire ung chassiz dormant pour servir à lad. croisée, garny de ses guichetz, garnys de leurs ferrures et vitres, ainsi qu'il appartient. Avec ce, faire ung treilliz de fer en saillye au devant de lad. croisée, qu'il conviendra faire el ériger de neuf, lequel sera d'ung pied plus large cn tous sens que ne sont les piedz droitz et voulsoirs, d'ung pied plus bas que ne sera l'aire de lad. croisée, pour la seureté du lieu. Et le tout faire aux couslz et despens de l'Ostel de la Ville de Paris, bien et deue­ment, ainsi qu'il appartient.
"Et ne trouvons el ne nous appert, en faisant les choses dessusdictes, riens dommageable ne preju­diciable audit Petit Chastelet, ne au prejudice du Roy nostredict seigneur, actendu que l'augmentacion que mesd. s" de la Ville veullent et entendent faire est pour le bien et republiq.
"Lequel alignement, en la presence des dessus-dietz, nous avons prins et baillé, et, pour ce faire, avons tendu les lignes et prins les eschanlillons en la maniere acoustumée, et avons trouvé que led. pan de mur qui sera ediffié sur le devant desd, mai­sons, le long de lad. rue, est d'ung droit aligne­ment depuis le conlrepiller du portail de l'Ostel Dieu jusques contre le gros murdud. Petit Chastelet. Et sera planté led. mur après la distance de quatre toises, quatre piedz, quatre poulces, laquelle dis­tance est l'ouverture et largeur de lad. rue, à prandre le long dud. gros mur dud. Petit Chaste-
gros mur dud. Petit Chastelet, pour soustenir les poultres, poictral et pouleraulx qui soustiendront lesd, maisons, qui seront au droit de la premiere arche dud. Petit Pont, du costé dud. Petit Chastelet; et aussi veoir prandre et bailler l'alignement du pan de mur sur le devant desd, maisons, le long de la rue que mesd. s" de la Ville entendent faire et ediffier de neuf sur les pilles dud. Petit Pont'1'.
"Lequel Petit Chastelet et la place où l'on veult faire ediffier lesd, maisons, nous avons veuz et vi­sitez bien el dilligemment, ainsi qu'il appartient. Et après avoir veu lepourtraict etdeviz qui ont esté faictz desd, maisons sur les pilles dud. Petit Pont, avons trouvé que l'on pourra percer led. gros mur, pour y faire et ériger une croisée de la haulteur et largeur de celle qui y est de present, et icelle besser jusques au nyveau de l'aire de lad. chambre ou cuisine dud. geolier, pour avoir plus grande aisance en lad. cham­bre; et fauldra percer et asseoir lad. croisée au meil-leu du formeret de la voulte, près la chemynée de lad. chambre, afin qu'il n'y aict aucune difformité. Aussi l'on pourra mectre des corbeaulx en façon d'encorbellemens dedans led. gros mur dud. Petit Chastelet, pour soustenir les poultres, poitral et pou-treaulx, en maniere que chascun desd, corbeaulx au-"ront quatre piedz de hault et trois piedz de saillye oultre ie gros mur, et de deux piedz de large, et iceulx enfoncer trois piedz dedans le corps dud. gros mur.
"Et y conviendra faire et enfoncer dedans led. gros mur des tranchées pour poser et asseoir les boutz des poitrail, poultres et soubz poutreaulx d'ung pied et demy de proufondeur, et de la haul­teur et largeur qu'il appartiendra; et faire aussi des corbeaulx pour soustenir les liens qui soustiendront le poitrail et les deux poultres au davant de lad. premiere arche, parce que la poultre ou sablière qui sera posée entre les testes el voulsoirs de la pre­miere arche sera portée sur petitz corbeaulx de fer; et en ce faisant, faire faire lad. croisée, dont est de­vant faicte mencion, de pierre de cliquart ou hault Haiz <2', tant les piedz droictz, voulsoirs, voulsure, escuissons et les paremens entre les piedz droitz et escuissons, gardefolz et appuyes, et les faire de la haulteur des pierres qui y sont de present, afin qu'il
(•) Celte affaire était engagée depuis plus d'un an. Le projet de la Ville était de reconstruire non pas seulement les maisons du Petit Pont, mais encore "certaines petites maisons assizes sur la riviere de Seyne, entre l'Hostel Dieu et led. Petit Pont», comme on l'a vu précédemment, mais les administrateurs de l'Hôtel-Dieu s'y opposaient ct réclamaient cet emplacement pour s'agrandir. (Voir ci-dessus, p. 243, 244.)
(2) Le liait, pierre fort dure qui se tirait des carrières d'Arcueil, près Paris. On en trouvait aussi, mais plus mêlé, dans celles du faubourg Saint-Jacques. Le nom de cliquart était donné au liais de tout appareil.